Anmeldelse i Vlse

Vlse har fet tilsendt et anmeldereksemplar af Victoria Gotveds cd, "Hr mig Aser", med tilhrende udkast til booklet. Selve cd'en vil frst vre i handlen fra ca. midten af december, men i hvert fald fr jul. l kan med andre ord godt n at f den med blandt rets julegaver. Efter at have hrt den, vil jeg da ogs strkt anbefale at man fr kbt den. Man skal dog vre klar over hvad man kber, for dette er ikke en cd for hver mand. Det er ikke en cd man har krende som baggrundsmusik til hverdagssyslerne, det er ikke en fest-cd, n at hre i bilen p vej til arbejde eller en gave til den musikinteresserede teenager.

Jeg har, for at se hvad der ville ske, prvet at bare lade cd'en kre, mens jeg sad og arbejdede. Det der skete var, at cd'en pludselig var slut, og jeg kunne ikke huske hvad der var spillet. Den var bare vk, ud i den bl luft. Om mit arbejde var blevet bedre af det, skal jeg ikke kunne sige, men jeg tvivler. Det er blotsange p denne cd. Den krver at man er til stede og lytter. Den krver at man er med i sangen, hrer ordene og lader melodien lfte en. Hvis man giver cd'en den opmrksomhed, vil den til gengld efterlade n styrket. Forudsat at man er hedning. Det er jo netop blotsange, og dermed sange der er dybt forankrede i vores tro.

Sangene p denne cd er sange man kan tage med sig, og bruge nr man selv udfrer ritualer. Mske er sangene p cd'en helt nye for n. Mske har man lst en blotbeskrivelse hvor der indgik en bestemt sangtekst, men ingen melodi. Her er muligheden for at f melodien med. Eller ogs har man en melodi i hovedet fra et ritual man deltog i, men teksten er vk. Her er mulighed for at f det hele med. Skulle man nu i mellemtiden have fundet sin egen melodi, eller tekst, s vil jeg mene at man nu er beriget med to muligheder. Hvis det man selv havde fundet frem til har virket fint, er der jo ingen grund til at smide det ud. Det vsentlige p denne cd er selve sangen, instrumenterne holder sig taktfuldt i baggrunden og understtter blot.

De f instrumenter der bliver benyttet, hvoraf de fleste bliver spillet af Sren Hammerlund, er lyre, slagtj, rasler, drejelire, falsterpibe og naturpercussion, og det er selvflgelig med til at stte stemningen. Man kan efter ganske f gennemlytninger begynde at synge med p de danske tekster. Til de oldnordiske er teksterne i bookletten en stor hjlp. Her er ogs den danske oversttelse med, hvilket jeg synes er vldig rart. S kan man flge med i hvad der egentlig bliver sunget. Hvis man nu vil bruge sangene til egne ritualer, synes jeg nemlig man br vide hvad man giver udtryk for.

Det skal for god ordens skyld ogs nvnes at de to sidste sange p denne cd bliver sunget af henholdsvis Kamilla Prins og Maria Ojankanten, mens de frste seks bliver sunget af Victoria selv.

"Hr mig Aser" vil komme til at koste ca. 100,-, og som nvnt vil den vre i handelen fra ca. midten af december. Bde Forn Sirs handelsplads, og asatrofllesskabet Yggdrasils handelsplads vil have den tilgngelig. Marinka Stein Due Srensen, hvis billeder nogle vil kende fra Filip Mllers Nordlysudstilling, har malet det billede der ligger til grund for coveret og Mor ten Daugaard , der str for nste rs kalender, har lavet layoutet.